Thursday 17 February 2011

SUDAH BERSEDIA UNTUK PERSARAAN?

“Lebih kurang 70% daripada penyumbang-penyumbang (pencarum) yang mengeluarkan wang simpanan KWSP mereka pada umur 55 tahun habis membelanjakan wang simpanan tersebut dalam tempoh 3 tahun.”
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
(Sumber: NST, 27 Disember 2008)
Consider this findings:
The Malaysian population is ageing fast. In 2020, 30% of the population will be aged 60 years and above. There may not be enough children to take care of the elderly parents.
Our years in retirement are getting longer: the life expectancy for Malaysian males increased from 68.8 years in 1991 to 71.8 years in 2006, and from 73.4 years to 76.3 years for females.Those who have insufficient EPF savings and have not taken steps to provide for their retirement are more vulnerable to poverty in old age.
(Sources: World Health Report & Malaysian Medical Association)
Ramai orang telah sedar betapa perlunya mempunyai wang yang cukup selepas persaraan. Bagi kakitangan awam, mereka boleh bergantung kepada skim pencen untuk meneruskan kehidupan mereka, selain dari wang gratuiti yang mereka terima secara sekaligus. Walau bagaimanapun, masih terdapat lagi rakan-rakan ‘veteran’ kita yang masih bekerja di pelbagai sektor dengan alasan berasa ‘ bosan’ tinggal di rumah… Benarkah?   Saya tinggalkan kenyataan tentang pesara kakitangan awam ini untuk kita fikirkan bersama.
Bagi pekerja swasta, majoritinya, KWSP merupakan satu-satunya tempat yang mereka ada sebagai tabung untuk persaraan kelak. Lebih membimbangkan mereka merasakan tabungan KWSP sudah memadai untuk digunakan sepanjang tempoh persaraan. Walhal, secara puratanya, pencarum KWSP hanya mempunyai simpanan kurang dari RM100,000 apabila mereka berusia 55 tahun.
Bayangkan, sekiranya kita merujuk ‘findings’ di atas, kita boleh bertahan sehingga umur 75 tahun untuk hidup, maka kita memerlukan tabungan yang mencukupi untuk 20 tahun selepas persaraan pada umur 55 tahun.
Dengan simpanan sebanyak RM100,000 yang perlu digunakan selama 20 tahun (abaikan kos inflasi dan kos serta faedah-faedah lain) maka jumlah wang yang ada untuk kita gunakan setiap bulan adalah sebanyakRM416.67 sahaja. Cukup ke?
APA YANG SEPATUTNYA ANDA LAKUKAN?
Artikel ini dipetik dari afdhalwealth.com

2 comments:

  1. Hai semua
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik KARINA ROLAND kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan KARINA ROLAND bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa memberi keberanian dan saya menghubungi Puan. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan KARINA ROLAND jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478 dan saya jamin anda akan memberikan maklumat seperti yang saya ada selesai dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu KARINA ROLAND untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  2. Am Fx Bambang Kartiko Putro dari Surabaya dan saat ini berdomisili di Jl otista 82 RT 010 RW 012 Bidara Cina, Jatinegara Jakarta, Indonesia.

    Saya ingin mengucapkan selamat kepada perusahaan Pinjaman Ibu Rika Anderson atas dana cepat dan aman yang mereka berikan kepada saya tanpa jaminan.

    Saya mendapat 250 juta (Rp250.000.000) pada tanggal 28 Juli 2020 (28/08/2020) dari perusahaan pinjaman ibu Rika Anderson dengan bunga 2% untuk menyelamatkan hidup saya, pendidikan anak-anak saya dan bisnis furnitur.

    Saya menyarankan siapa pun di Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu rika tanpa penundaan. Mereka adalah satu-satunya perusahaan pinjaman yang dapat saya jamin 100% tanpa kekecewaan.

    Kontak melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Situs web: rikaandersonloancompany.com
    www.wasap.my/+19295260086/RikaAndersonloancompany
    Whatsapp: +1(929)526-0086

    Twitter: PinjamanRika
    Facebook: Rika Anderson Alfreda
    Instagram: Rikaandersonloan

    Email Saya: bambang.kartiko101@gmail.com
    Twitter: @KartikoBambang
    Instagram: bambang.kartiko101

    ReplyDelete